مطالب مرتبط:
شاهنامه کُردی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت می شود
ببینید | تصاویری از آبگرفتگی خیابان ها در منطقه شاهنامه مشهد
رییس جمهور: فردوسی هویت ایرانی را بر دو بال ایران دوستی و ولایت پذیری در مسیر کمال به پرواز درآورد / شاهنامه؛ نماد آزادگی
فردوسی سراینده شکست ها و پیروزی های مردمانی است که گذشته و نیاکان خود را گم کرده اند/ شاهنامه ستایش زندگی است نه قوم و قبیله ای
رییسی: شاهنامه فردوسی نماد آزادگی و خردورزی مردم ایران است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 ساعت 12:402024-05-15فرهنگي

شاهنامه ناشناخته باقی مانده است


شوربختانه شاهنامه فردوسی هنوز ناشناخته مانده است.

- ایسنا/کرمانشاه یک شاهنامه پژوه گفت: شوربختانه شاهنامه فردوسی هنوز ناشناخته مانده است.

صمد امیریان در مراسم بزرگداشت روز فردوسی که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد، با اشاره به تاریخچه سرایش شاهنامه توسط فردوسی، اظهار کرد: فردوسی سرایش شاهنامه را حدود سال 370 هجری آغاز کرد و تدوین اول آن تا سال 384 هجری ادامه یافت.

تدوین دوم شاهنامه هم تا سال 394 یا 395 هجری ادامه داشت که در این زمان فردوسی به سن 65 سالگی رسیده و ناتوان شده بود، ضمن اینکه در این سالها سرمایه خود را نیز از دست داده بود.

وی ادامه داد: پس از آن مبلغان محمد غزنوی از او خواستند تا در اثرش نامی از محمود غرنوی هم ببرد و او را به دریافت صله امیدوار کردند.

فردوسی هم که بعلت کهولت سن و تنگدستی اوضاع مناسبی نداشت به امید گرفتن حاصل دسترنجش و از سوی دیگر برای ماندگاری شاهنامه، برای بار سوم به تدوین و تنظیم شاهنامه و افزودن داستانهای نو و آوردن نام محمود غزنوی در برخی بخش های شاهنامه پرداخت که این نسخه کامل شاهنامه سال 400 یا 401 هجری آماده شد.

امیریان عنوان کرد: وقت فردوسی این نسخه شاهنامه را به غزنین فرستاد، حاسدان به بدگویی پرداختند و محمود هم قدر شاهنامه را نشناحت.


برچسب ها: شاهنامه - فردوسی - شاهنامه فردوسی - بزرگداشت روز فردوسی - کرمانشاه - ادامه - مراسم بزرگداشت
آخرین اخبار سرویس:

شاهنامه ناشناخته باقی مانده است

شاهنامه ناشناخته باقی مانده است