مروری بر تحولات هویت بصری برندها در سال ۱۴۰۲هویت بصری به عنوان عنصری کلیدی در برندسازی، نقشی اساسی
در جلب توجه مخاطبان، ایجاد تمایز و ماندگاری در ذهن مخاطب ایفا میکند.
هویت بصری شامل المانهایی مانند لوگو، رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و ...
میشود که در کنار هم، تصویری منحصر به فرد از برند را به مخاطب ارائه
میکنند. تحولات هویت بصری در سال 1402در سال ۱۴۰۲، شاهد تحولات چشمگیری در زمینه هویت بصری برندها هستیم. برخی از این تحولات عبارتند از: گرایش به مینیمالیسم: استفاده از طرحهای ساده و مینیمال، به منظور ایجاد ظاهری مدرن و شیک، در حال افزایش است. برندهایی مانند دیجیکالا، کافه بازار و اسنپ از جمله برندهایی هستند که در سال ۱۴۰۲ به سمت مینیمالیسم در طراحی هویت بصری خود گرایش پیدا کردهاند. استفاده از رنگهای خلاقانه: برندها به دنبال استفاده از رنگهای خلاقانه و جسورانه برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد تمایز هستند. برندهایی مانند فیلیمو، شیپور و ایرانسل از جمله برندهایی هستند که در سال ۱۴۰۲ از رنگهای خلاقانه در هویت بصری خود استفاده کردهاند. شخصیسازی هویت بصری: برندها به دنبال ایجاد هویت بصری متناسب با سلیقه و نیازهای مخاطبان خود هستند. برندهایی مانند علیبابا، باما و تیپاکس از جمله برندهایی هستند که در سال ۱۴۰۲ هویت بصری خود را متناسب با نیازهای مخاطبان خود شخصیسازی کردهاند. استفاده از تصاویر و ویدئو: استفاده از تصاویر و ویدئو به جای متن، در حال افزایش است. برندهایی مانند اینستاگرام و آپارات از جمله برندهایی هستند که در سال ۱۴۰۲ از تصاویر و ویدئو به طور گسترده در هویت بصری خود استفاده کردهاند. تعاملی بودن: برندها به دنبال ایجاد هویت بصری تعاملی هستند که مخاطبان را درگیر کند. برندهایی مانند تلگرام، روبیکا و آیگپ از جمله برندهایی هستند که در سال ۱۴۰۲ با استفاده از نظرسنجی، مسابقه و ... هویت بصری تعاملی را برای خود ایجاد کردهاند. تغییرات هویت بصری برندها در سال ۱۴۰۲کسب و کارهای زیادی در سال 1402 ری برندینگ انجام داده اند و رنگ و روی تازه ای به هویت بصری خود افزوده اند در گزارش زیر به تغییرات لوگو برندها میپردازیم. علی بابا: در خرداد 1402 علی بابا هویت بصری خود را تغییر داد و از لوگوی جدید خود رونمایی کرد همچنین مدیر عامل این شرکت افزود چرایی تغییر این لوگو به منظور گسترش حوزه های خدماتی و فعالیتی علی بابا میباشد. شبکه آموزش: در تیر ماه 1402 با تغیر لوگوی شبکه آموزش مدیر روابط عمومی این شبکه گفت :«این تغییر در راستای گفتمان تازه و تحولات گسترده در شبکه است.» فیلیم نت: این کمپانی در سال 1402 ری برندینگ انجام داد و لوگوی جدید را از حالت سه بعدی به حالت فلت درآورد و اندکی آن را ساده تر کرد. هچنین تغییراتی در رنگ آن اعمال شد. مکث موتور: مکث موتور چرایی این تغییر را همگام شدن با ترند تولید خودروهای هیبرید و برقی عنوان کرد. سیب اپ: استور ایرانی سیب اپ در بهار 1402 از هویت بصری لوگوی جدید خود رونمایی کرد طراحی این لوگو صرفا به منظور همسو شدن این اپلیکیشن با آیکون اپلیکیشن ها و طراحی سیستم عامل بوده است. میرندا: برند میرندا که اولین بار در اسپانیا شروع به کار کرد طی سالها لوگوی خود را تغیر داد و تغییراتی که در سال گذشته در لوگوی میرندا اعمال شد بسیار جزئی است. سداد: شرکت پرداخت الکترونیک سداد در مراسمی که در خرداد ماه امسال برگذار کرد از لوگوی جدید خود رونمایی کرد روزنامه اطلاعات: لوگوی جدید روزنامه اطلاعات الهامی از لوگوی قدیمی 97 سال پیش است منظور از این عمل القای حس نوستالژی است. پپسی: به تازگی لوگوی جدید پپسی رونمایی شد و این لوگو الهام گرفته از تاریخچه 125 ساله این برند است این تغییر اشاره به دوری از قند دارد اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری راجب آن داشته باشید سایت روزرنگ را در گوگل سرچ کنید. کمیته ملی المپیک: در خرداد ماه 1402 لوگوی جدید کمیته ملی المپیک رونمایی شد لوگوی جدید جذابیت کمتری نسبت به لوگوی پیشین دارد همچنین این لوگو برای کمیته بین المللی ارسال و در صورت تایید از آن به صورت رسمی استفاده میشود. زرین پال: زرین پال در آستانه 14 سالگی تغییراتی در لوگوی خود اعمال کرد این لوگو حامل پیام : شکل دادن به آینده مالی دیجیتال است. توییتر: در سال 1402 لوگوی پرنده آن تغییر کرد و بجای آن حرف ایکس گذاشته شد و شایعاتی درباره الهام اسم جدید توییتر از اسم پسر ایلان ماسک است. میتوانید با سرچ کلمه روزرنگ در گوگل از سایت روزرنگ بیشتر در این باره بخوانید. همچین گاها بعضی از برندها با انجام تغییراتی بسیار جزئی هویت بصری خود را تغییر میدهند. شرکتهایی مانند الجی، فیس بوک، پورشه و هوندا در لوگوی خود تغییرات کمی داشتهاند که در تصویر پایین قابل مشاهده است. برندهای پیشرو در تحولات هویت بصریبرخی از برندهای ایرانی که در سال ۱۴۰۲ در زمینه هویت بصری پیشرو بودهاند، عبارتند از:
دلایل تحولات هویت بصری
مزایای تحولات هویت بصری
در نهایت امر بهتر است به این نکته توجه کنید که هویت بصری در دنیای امروز، نقشی اساسی در برندسازی ایفا میکند. تحولات هویت بصری در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که برندها به دنبال ایجاد هویت بصری جذاب، متمایز و تعاملی هستند تا بتوانند در دنیای رقابتی امروز، توجه مخاطبان را جلب کنند و در ذهن آنها ماندگار شوند. |